onsdag 4 december 2013

När Pisa sagt sitt om den svenska skolan

Igår kom beskedet från Pisa hur läget såg ut bland världens 15-åriga elever. Sverige fick beskedet att man nu ligger under snittet, våra 15-åringar har blivit sämre i matematik, naturvetenskap och engelska,
och Sverige har därmed rasat i Pisas rankning.
       Det är intressant att följa kommentarerna kring detta på olika håll, eftersom många har sina idéer vad detta bottenresultat beror på och hur man ska åtgärda detta. Bl.a. så kommer frågan om huvudmannaskapet upp igen och där är Lärarnas Riksförbund förespråkar linjen om förstatligad skola. Det skulle alltså vara en viktig  åtgärd att lösa de dåliga resultaten på. Själv är jag medlem i detta förbund, tyvärr får jag säga i vissa fall. För inte står jag bakom dem i den fråga. Jag tror inte att vi i detta skede ska flytta makten längre bort från elever och deras föräldrar, inte ska makten kring skolan utgå från Stockholm utan den ska finnas nära de som berörs. Från Stockholm kan man däremot skicka öronmärkta pengar ut till kommunerna som ska kunna uppvisa att pengarna satsas på det som de är till för. Jag ser det som en fördel om makten finns så nära, att föräldrar, och ordförande i skol-och baromsorgsnämnden, handlar i samma affär och har sina barn i samma skola. Då är makten när dem som berörs. Så nej till statlig skola.
Dessutom ska vi inte se denna undersökning som en recension av vårt nya skolsystem. Pisas undersökning gjordes i maj 2012 och då hade vårt nya skolsystem inte pågått ens ett år.  
       Kanske är det intressant att ha i åtanke, att våra kärnämnen i Sverige inte är samma ämnen som Pisa tittar på: Att våra kärnämnen är matematik, svenska och engelska, medans Pisa tittar på ämnena matematik, läskunskap och naturvetenskap. Jag kan inte minnas från min egen skolgång att vi hade någon lektion i naturvetenskap värd namnet, innan vi började sjunde klass. Så jag tror att att denna skillnad mellan Pisa och svensk skola spelar in.
       För övrigt, vad Pisa inte mäter, är kreativitet hos elever. I kvällens Rapport intervjuades en far och son från Peking som kommenterade den kinesiska skolan som fått toppbetyg av Pisa. Fadern kommenterade just det att skolan inte främjar en utveckling för att eleverna ska bli kreativa och nytänkande. Den engelske författaren Ken Robinson har på ett intressant sätt pratat om hur skolan idag tar död på kreativiteten, och att den måste bli bättre. Honom kan jag varmt rekommendera att googla fram och lyssna på.
Kreativitet tror även jag är viktigt. Sverige har blomstrat genom sina entreprenörer och uppfinnare, som genom sin kreativitet och sätt att tänka nytt har lyckats med så mycket.
Det borde folk tänka på, även Pisa.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar