lördag 11 januari 2014

C mot rasism

Smålandsposten skrev idag om den stora manifestation som kommer hållas i Växjö nästa lördag (18/1), och där ska alla partier från Växjö vara med, utom Centerpartiet och Sverigedemokraterna. Det var det första jag läste i tidningen i morse, och slogs inte lite av häpnad. Inte nog med att vi enligt Smp inte skulle vara med, kontrasten gjorde att vi framstod som ett parti som går på samma linje som SD genom att tacka nej till denna manifestation.
       Detta var snabbt åtgärdat, och genom att vi var ett gäng som snabbt agerat så rättades det till och nu står Centern med på det officiella evenemanget på Facebook. Så det enda problemet i denna händelse var att vi framstod på ett mindre trevligt sätt i lokaltidningen.
       För mig är det självklart att Centerpartiet ska stå upp mot rasism i alla dess former, vi ska vara rasismens motpol i debatterna. Sverigedemokraternas Växjöpolitiker Håkan Engdahl citerades i samma artikel med att de inte ställde upp eftersom de värnar svensk kultur, men är mot mångkulturalism.
Jag är också för svensk kultur, i allra högsta grad. Jag tycker vi ska arbeta och vårda vårt språk, vara stolta över mycket i vår historia och kunna heja på vårt landslag i fotboll om man är intresserad av det. Men vi ska kunna inse att det svenska språket ständigt plockar in lånord från många länder, och har så gjort sedan medeltiden. Vi ska kunna inse att vår historia präglas av invandrare som lärt svenskar alltifrån att bygga hus till att göra korv, och att landslagets bäste spelare heter Zlatan.
       Jag tycker om om mångkulturalism, fascineras av den och inser dess stora nytta för vårt land. Därför kommer jag gå med i manifestationen mot rasism i Växjö den 18/1, med glädje.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar