måndag 13 januari 2014

Vinst i välfärden

Jonas Sjöstedt har rätt. Ja ni läste rätt, vänsterledaren har enligt min mening rätt. Men det han har rätt i handlar inte om att hans politik är rätt, utan att hans påstående är rätt.
När Vänsterpartiet hade kongress i förra veckan så höll Sjöstedt ett inledningstal där han sa: "Vi har flyttat hela debatten om vinst i välfärden till vänster". Det är just det påståendet han har rätt i,
för så ligger det med debatten idag.
       Debatten om vinst i välfärden har blivit ett allt hetare ämne, och är väl kanske på väg att bli en av de viktigaste valfrågorna. Det är förmodligen Vänsterns viktigaste valfråga, och då måste ju vi som tycker annat besvara dem med vår politik. Fast man kan undra vilka VI är, egentligen. Min känsla är att det inte finns en full enighet i de borgerliga leden kring denna fråga, Jan Björklund är en av dem som vacklar.
Precis som Annie och Anders W Johnsson har sagt, så är det kvalitén som ska gå i första hand, ägandet är inte det viktigaste. Själv är jag tveksam till om stat, landsting och kommun i alla lägen är den bäste företagaren och entreprenören med bäst idéer. Över 90% av vård-och omsorgsföretagen är småföretag, och till 80% av dem ägs de av en kvinna eller har en kvinnlig VD. Det är ett bättre facit av kvinnor i maktställning än på många andra håll i näringslivet!
      I Agenda igår debatterade Annie Lööf och Jonas Sjöstedt om vinst i välfärden, under en debatt som tyvärr var alldeles för kort. Där lyfte Annie hur orättvist det är, att vård-och omsorgsbranschen med så många kvinnoägda företag inte ska få gå med vinst, när t.ex. den mansdominerade byggbranschen får det. Sjöstedt tycker att de olika branscherna är att jämföra äpplen och päron, men med det argumentet gömmer han sig bakom den viktiga jämställdhetsaspekten i denna debatt.
       Detta är en fråga som jag personligen kan relatera till. Den protes jag nu har är tillverkad i Växjö, av ett privat småföretag. Där erbjuds jag service, en person som verkligen lyssnar och som hör av sig till mig ibland och kollar så allt fungerar med den. Där känner man sig betydligt mer sedd än på universitetssjukhuset i Örebro som också tillverkar proteser, och som jag har fått besöka hela barndomen för att göra protesavgjutningar. Vi måste låta företag gå med vinst, vem vill starta ett företag där man bara får gå med +/- eller förlust. Det är inte mitt fel att jag föddes med en hand och har behov av en protes. Jag kan få hjälp med det i Växjö. Men med Vänsterpartiets politik kommer jag behöva åka ända till Örebro för en tvådagarsvistelse, och inte bara jag. Alla barn från ett år (!) och uppåt måste också resa dit för att få sin protes på universitetssjukhuset.
       Centerpartiet är ett parti som i alla tider, och än idag, kämpar för småföretagen. ALLA småföretagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar